Forum-Gallery-Shop-Sponsors
Home > Scandinavia > Varning! Kör du FL2 i kallt vinterväder? Läs detta!!!
Reply to topic  Down to end
Page 1 of 1
Print this entire topic · 
Berra

Norway 2007 Freelander 2 TD4 S Manual Stornoway Grey
Varning! Kör du FL2 i kallt vinterväder? Läs detta!!!

Det föreligger en risk för totalt motorhaveri om du kör FL2 i temperaturer under 20 minus. Min bil fick motorhaveri i lördags när vi körde i minus 28. Man får ingen förvarning och det finns inget sätt att veta att det är på väg. Det spelar ingen roll om du har följt alla servicar och bilen är i toppskick. Det som händer är att ventilationen från vevhuset som går i ett rör från bottentråget upp till insuget blir tätt pga kondens som fryser. Det gör att trycket i vevhuset ökar till något ger efter, vanligt vis att oljestickan skjuts ut som en raket. Med denna följer i stort sett all olja i motorn. I mitt tillfälle nästan 5 liter av den totala volymen på 5,8. Detta går på nolltid och när du ser oljelampan lysa är det redan försent, oljan är redan utsprutad ur motorn. Det är viktigt att du stannar så fort som det är möjligt för att undvika mer skada på bilen. Jag har startat en tråd under Technical "Blocked crank case ventilation - engine breakdown" http://www.freel2.com/forum/topic5232.html. Land Rover säger att detta inte täcks av garantin då jag har använt bilen under extremförhållanden, så nu har jag en fight med dom om detta. Ett totalhaveri kostar säkert närmare 100 000.- så du som kör FL2 på vintern bör veta detta.

Post #61149 24th Feb 2010 6:01 pm
View user's profile Send private message Reply with quote
AndyC

Norway 2007 Freelander 2 TD4 HSE Manual Stornoway Grey

Hei Berra - det høres helt forferdelig ut, særlig om LR ikke garanti temperaturere under minus 20 C. I hvert fall LR bør ikke markedsføre biler i norden uten et klar varsel om problemet.
Jeg har tidligere kjørt BMW og Ford biler i temperaturere under 20 grader uten problem men aldri så lavt som -28.
Håper LR virkelig respektere at -28 er ikke ekstremforhold, men normal Nordisk vinter temperature Shocked

Post #61192 24th Feb 2010 11:11 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
Berra

Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet og får fullt medhold der. Har fått beskjed av forhandlernat så snart de har avdekket omfanget av skaden så sender de en forspørsel om garanti til Danmark som så skal behandle saken og sende videre til England. Der skal beslutningen tas. Får opplyst at det kan ta en måned Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Har og spurt forhandler om erstatningsbil men det var ikke aktuelt Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Post #61369 26th Feb 2010 11:10 am
AndyC

Norway 2007 Freelander 2 TD4 HSE Manual Stornoway Grey

Det er i hvert fall et meget dårlig reklame for Land Rover i Skandinavia. Jeg skal spørre forhandeleren i Tønsberg hvor jeg har garanti, hvordan de ville regerer på en tilsvarende tilfelle, om det skulle oppstå hos dem.
Jeg har vanskelighet å forstå at Land Rover ikke tåler -30 grader Shocked

Post #61371 26th Feb 2010 11:31 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
Berra

Kontaktet og forsikringsselskapet for å høre om erstatningsbil men fikk beskjed at vår forsikring ikke dekket dette. Det var heller ikke mulig å tegne en slik forsikring for FL2 grunnet høy motorskadefrekvens!!!

Post #61373 26th Feb 2010 11:45 am
Berra

Fikk igår tak på en fornuftig mann i British Car Import Norge (Datterselskap til British Car Import i Danmark som er importør for skandinavia). Han var både teknisk kyndig, service minded og hyggelig. Han mente at dette var en gartantisak og fikk snudd opp ned på dette i løpte av noen timer. Ny turbo er nå på vei til Tromsø og bilen skal bli reparert neste uke Very Happy Very Happy

Post #61481 27th Feb 2010 1:08 pm
Carnoch

Thumbs Up

Post #61484 27th Feb 2010 1:49 pm
Reply to topic  Back to top
Page 1 of 1
All times are GMT + 1 Hour

Jump to  
Previous Topic | Next Topic >
Posting Rules